ඡායාරූප මාධ්යයේ බිහිවීම හා විකාශනය.
අතීතයේ පටන් අද දක්වාම චිත්ර ශිල්පියා
විසින් වර්ණ, සායම්, පැන්සල, පින්සල ආදිය
උපයෝගී කරගනිමින් සිදුකල සිතුවම් කාර්ය තාක්ෂණය හා ආලෝකය උපයෝගී කරගනිමින් වඩා
යතාර්ථවාදීව හා වේගවත්ව සිදුකිරීම ඡායාරූපකරණය යි. මානවයා සතු කුතුහලය, ගවේෂණ හැකියාව, තෘප්තිමත් නොවීම යන සාධක ඡායාරූපය නම් මාධ්යයේ
බිහි වීමට හා විකාශනයට තුඩු දුන් සාධක විය. එසේම හුදු මහත් එක් දිනයකින්, වසරකින් හෝ කෙටි කාලීනව ඡායාරූපය එක්වරම
බිහි වූවක් නොව. අතීතයේ පටන්
වසර ගනනාවක භෞතික විද්යාත්මක, රසායන විද්යාත්මක ඉතිහාසගත අනාවරණයන්ගේ සේම
මෑත කාලීන ඉලෙක්ට්රෝනික තාක්ෂණයේ දියුණුවේ විකාශනයකි. ඒ පිළිබඳ අධ්යනයක් පහතින්
සිදු කරමු.
එසේම අවදාරනයෙන්ම පැවසිය යුතු කරුණක් වනුයේ, ඡායාරූප ශිල්පය යනු අලෝකය සමඟ කරනු ලබන ගනුදෙනුවක් යන්න ය. එබැවින් ඡායාරූපය බිහිවිම කෙරෙහි ආලෝකය පිලිබඳ ඉතිහාසගත අනාවරණයන් අතිශය වැදගත් වේ. ඒ අනුව ක්රි:පු 340 පමණ විසූ “ඇරිස්ටෝටල්” පඬිවරයා අන් බෝහොමයක් ස්ථාන වල මෙන්ම ඡායාරූප ශිල්පයේදීත් මුණ ගැසෙන චරිතයකි. ඔහු සූර්යාලෝකයේ පතිත වීම හා එහි බලපෑම මත සෙවණැලි නිර්මාණය වීම, පියැස්සේ කුඩා සිදුරකින් ලැබෙන ආලෝකය හා එහි විශාලත්වය අනුව ආලෝකයේ තියුණු බවට සිදුවන බලපෑම් යනා දී කරුණු පිලිබඳ අධ්යනයන් සිදුකල බව මුලාශ්ර වල සඳන් වේ. ඔහුගේ අවදියේම ජීවත් වු “ඉයුක් ලීඩ්” නම් ගණිතඥයා ආලෝකය සරල රේඛීය ලෙස ගමන් කරන බව අවදාරනය කර ඇත. එසේම ආලෝකයේ හැසිරීම පිලිබඳ තවත් පැහැදිලි කිරීම් සිදුකල පඬිවරයෙක් ලෙස චීන ජාතික “මොට්සු” නම් අයෙක් පිලිබඳව ද සඳහන් වේ. ඉන්පසු ක්රි:ව 10 සියවසේ පමණ වාසය කල අරාබි ජාතික “අල් හසන්” පඬිවරයා ඇරිස්ටෝටල් විසින් සිදුකල පර්යේෂණක් වන සිදුරක් තුලින් ආලෝකය ගමන් කිරීම හා එහි ප්රමාණය වෙනස් වන විට තීවෘරතාවට සිදුවන බලපෑම යනාදිය පිළිබඳ තවත් ඉදිරියට සොයමින්, ඒ ඔස්සේ ඇතිවන ප්රතිබිම්භ උඩු යටිකුරු වී පතිත වීම ගැනත්, ‘optics’ නම් තමාගේ ග්රන්ථයක මිනිස් ඇස මගින් රූප ලබා ගැනීම යනාදියත් පිළිබඳ දීර්ඝ විස්තරයක් දක්වා ඇත.
අරාබි ජාතික අල් හසන් පඩිවරයා. |
ඉතාලි ජාතික “ලියනාඩෝ ඩාවින්චි” මෙහිලා වැදගත් චරිතයකි. ඔහු 15 වන සියවසේ පුනුරුද සමයේ චිත්ර ශිල්පියෙකු සේම නවෝත්පාදකයෙකු වීම මෙහිලා ඉතා වැදගත් වේ. මොහු අඳුරු කුටිය තුල සෙවණැලි පතිත වීම හා ඒවා චිත්රයට නැගීම පිළිබඳ අධ්යනයක් සිදු කර ඇත. මෙකී අඳුරු කුටිය පිළිබඳ බොහෝමයක් කරුණු ඩාවින්චි අවබෝධ කරගත් අතර ඒවා රූප සටහන් මඟින් පැහැදිලි කිරීම් ද සිදු කර ඇත.
මුල්කාලීන කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරාව. |
“ගිරලමෝ කාදන්” විසින් අනතුරුව 16 වන සියවසේම මැද භාගයේ දී ඩාවින්චිගේ මෙම
කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරාව සඳහා සිදුර වෙනුවට ද්විඋත්තල කාචයක් යෙදීමට
උත්සාහ ගෙන ඇති බව පැවසේ,
1569 පමණ 'ඩැනියෙල් බාබරෝ' නම් අය ප්රථම වරට "කාච විවරය" පිලිබඳ අධ්යනයන්
පවත්වා ඇත. ඩාවින්චිගේ මෙම නිර්මාණය පාදකව නවීකරනයන් සඳහා උත්සාහගත් වැදගත්ම
පුද්ගලයෙකු ලෙස සැලකෙන්නේ ඩාවින්චිගේ ම සමකාලීනයෙකු වු ඉතාලි ජාතික “බතිස්තා දෙලාපෝර්තා” නම් විද්යාඥ්ඥයා ය. මිනිස් ඇස හා ආලෝකය අතර
ඇති සබඳතාව කෙරෙහි ද අධ්යනයන් සිදු කළ ඔහු ඩාවින්චිගේ නිර්මාණයක් ලෙස සැලකෙන
කැමරාව කැමරාඔබ්ස්ක්යුරාවේ නවීකරණයක් වූ පින්හෝල් කැමරාවට සමාන උපකරණයක් නිර්මාණය
කොට, ඒ
ආශ්රිත පර්යේෂණ සිදුකර ඇති අතර, සිදුර තුලින් ලැබෙන
ආලෝකයෙන් තිරය වෙත ලැබෙන ප්රතිබිම්බයේ අපැහැදිලි බව මගහැර ගැනීම පිණිස සිදුර
වෙනුවට කාචයක් භාවිතා කිරීම මගින් වඩාත් පැහැදිලි සේම තීවෘර ආලෝක කදම්භයක් සහිත
කිරීම ආශ්රිත අත්හදා බැලීම් මොහු විසින් සිදුකර ඇත. කැමරාව
සඳහා කාචයක් භාවිත කරමින් විශාලතම සාර්ථකත්වයක් ලැබූ මූලිකම අවස්ථාව මෙය විනා, ඒ
සඳහා කාච භාවිත කළ මුල්ම හෝ එකම අවස්ථාව මෙය වන්නේ නැත. දෙලාපෝර්තා
විසින් ද මෙය සුපුරුදු ලෙස කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරා යන නමින්ම හදුන්වා ඇත. එසේම අංග සම්පූර්ණ කුඩා උපකරණයක් ලෙස ප්රථම වරට කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරාව නිර්මාණය කළ තැනැත්තා ලෙස ඉතිහාසයට එකතු වන්නේ
ද දෙලා පොර්තාය. නමුත් මෙහි ගෞරවය උක්ත කී සියලුම පඬිවරුන්ට හිමි නොවුන හොත් කැමරා
ඔබ්ස්ක්යුරාව කිසිවිටෙකත් දෙලාපෝර්තා අතින් අංග සම්පූර්ණ ලෙස බිහි නොවනු ඇත.
පසුකාලීන කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරාව. |
අනතුරුව 17 හා 18 සියවස් වල මෙම නිර්මාණය ඡායාරූප
ශිල්පය වෙනුවට චිත්ර ශිල්පීන් හා තාරකා විද්යාඥයින් ආදීන්ගේ පරිහරණය සඳහා භාවිතා
වූ බව පැවසේ. ඡායාරූප ශිල්පය බිහි වන්නේ මෙතෙක් ප්රතිබිම්බය තිරයක් වෙත පතිත කර
ගැනීමේ අවශ්යතාව තවත් සංකීර්ණ වී, එය යළි නොවෙනස් වන ලෙස හා කල් පවත්නා ලෙස නිශ්චල
අන්දමින්, චිත්ර ශිල්පියා මෙන් ආයාසයකින් අතින් ඇඳීම වෙනුවට
ආලෝකය තුළින්ම යම් මාධ්යයක් නැතහොත් මතුපිටක් තුළ සටහන් කරගැනීම කාරණා කොටගෙනය.
මේ සඳහා උක්තයෙන් පැවසූ භෞතික විද්යාත්මක සොයාගැනීම් හා ප්රකාශ විද්යාත්මක නියතීන්ට පරිබාහිර වූ රසායන විද්යාත්මක අනාවරණයන් ද ඉතාම වැදගත් වේ. මෙහිලා වැදගත් සේ සැලකිය හැකි මුල්ම සොයා ගැනීම වූයේ 18වන සියවසේ පමණ “ජෝන් ෂූල්ස්” විසින් ය. ඔහු විසින් සිල්ව නයිට්රේට් හා කැල්සියම් මිශ්රණයක් ආශ්රයෙන් සෑදූ රසායනික ද්රව්යයක් ආලෝකයට සංවේදී බව පෙන්වා දී ඇත. ඒ වන විටත් එහි වර්ණය වෙනස් වෙනස් වීම වාතය නිසා සිදුවන බව ඇතැම් පාර්ශව පිළිගත් අතර, එය ආලෝකය නිසා සිදුවන්නක් බව ඔහු විසින් හෙළිදරව් කරන ලදී. ඉන් අනතුරුව රසායන ද්රව්ය හා ආලෝක සංවේදීතාව කෙරෙහි පරීක්ෂණ පැවැත්වූ අයෙක් වන්නේ මැටි භාණ්ඩ නිෂ්පාදන පරම්පරාවකට උරුමකම් කියන "තෝමස් වෙජ්වුඩ්" නම් පුද්ගලයා විසින් ය. ඊට ආභාසය ඔහු වෙත ලැබී ඇත්තේ මැටි භාණ්ඩ ආශ්රිත මෝස්තර නිර්මාණය සදහා ඔහුගේ පියා විසින් කැමරා ඔබ්ස්ක්යුරාව යොදාගැනීම නිසා විය හැක. ක්රි.ව. 1800 පමණ තෝමස් වෙජ්වුඩ් රිදී ලවණ ගැල්වූ කඩදාසි යොදාගෙන ප්රතිබිම්බ සටහන් කර ගැනීමට උත්සාහ දරා ඇත. පසුව ඔහුගේ මිත්ර රසායන විද්යාඥයෙකු වූ "හම්ෆ්රි ඩේව්" රිදී ක්ලෝරයිඩ් ආලෝකයට වඩාත් සංවේදී බව පෙන්වාදීම නිසා, ඒ ආශ්රිත පර්යේෂණ පවත්වා ඔහු සිළුවට් ආකාරයේ (Silhouette) දුර්වල ප්රතිබිම්බයක් රසායනිකව සටහන් කරගත් අතර, එය ස්ථාවර කිරීම සඳහා ක්රමවේද නොතිබූ නිසා එම සටහන සම්පූර්ණයෙන්ම දැවී කළු පැහැ ගැන්වී විනාශ වී ඇති බව පැවසේ. නමුත් මෙය මුල් කාලීන සාර්ථක අත්හදා බැලීමක් ලෙස අවධාරණයෙන් යුතුව පැවසිය යුතුය.
බාහිරින්
ලැබෙන ආලෝකය තීන්ත ආදියෙන් තොරව යම් මතුපිටක් තුළ ස්ථාවර ලෙස ප්රථම වරට සටහන්
කරගත් පුද්ගලයා යන ගෞරවය හිමි වන්නේ ප්රංශ ජාතික විද්යාඥ "ජෝසප් නිසිපෝර් නීප්සේ" (Joseph Nicephore Niepce) වෙතටයි. තහඩුවක් මත බිටුමින් ද්රාවණයක් ගල්වා ඒ මත, 1826 දී පමණ සිය නිවසෙහි උඩු මහලේ සිට
පහතින් පෙනෙන ගෙවල්වල දර්ශනයක් සාර්ථකව සටහන් කරගෙන ඇත. මෙය එතරම්ම පැහැදිලි නොවුන ද සංවේදකයක් මත රූපයක් සටහන් කර ගත් ප්රථම සාර්ථක අවස්ථාව ලෙස සැලකෙන්නේ මෙයයි. කළු සුදු ඡායාරූපයක් වූ අතර සුදු
වර්ණය සුදු ලෙසත්, කළු වර්ණය කළු ලෙසත් සටහන් වූ ධන ඵලක
ක්රමයක් ලෙස හැඳින්විය හැක. යොදාගත් රසායන ද්රව්ය වල ආලෝකය සංවේදීතාව
අවම නිසා රූපය අනාවරණය
වීම සඳහා පැය අටක් පමණ ගත වූ බව පැවසෙයි. එබැවින් මානව ඡායාරූප ලබා ගැනීම අපහසු කාර්යයක් විය. ලොව මුල්ම ඡායාරූපය ලෙස ද මෙය සලකනු ලබයි. නීප්සේ විසින් මෙය හඳුන්වා ඇත්තේ, “හේලියෝග්රාෆ්” (Heliography) යන නාමයෙන් ය. එනම් ආලෝකයෙන් ඇඳීම ලෙසයි.
නීප්සේ විසින් ක්රි.ව.1826 පමණ ලබාගත් ලොව මුල්ම ඡායාරූපය. |
ඩැගියුරේ විසින් ක්රි.ව.1838 පමණ ලබාගත් මානව රූපයක් සහිත ලොව මුල්ම ඡායාරූපය. |
ඡායාරූප
ඉතිහාසය තුළ මීළඟ වැදගත් පුරෝගාමී චරිතයක් ලෙස හඳුනාගත
හැක්කේ "හෙන්රි ෆොක්ස් ටැල්බොට්" (Henry Fox Talbot) ය. ඔහු ඡායාරූප ගැනීමේ දී මෙතෙක් භාවිතා වූ ධන ඵලක ක්රමය වෙනුවට, ඍණ ඵලක සංකල්පය හඳුන්වා දී ඇත. මෙය "කැලොටයිප්" ලෙස හඳුන්වා ඇත.
මෙතෙක් භාවිතා වූ තහඩු මතුපිට වෙනුවට හේලයිඩ්
හා පොටෑසියම් ගැල්වූ උසස් කඩදාසි විශේෂයක්
භාවිතා කොට සංවේදකය නිර්මාණය කර ඇත. මෙම සංවේදී මතුපිට නැවත ආලෝක සංවේදී සංවේදී ප්රභවයක්
තුළින් යැවීම මගින් ධන
ඵලක ලෙස ඡායාරූපය ලබාගත හැකි විය. මෙහි ඇති සුවිශේෂීතාව නම් අවශ්ය තරම් එක් ඡායාරූපයක පිටපත් ලබාගත
හැකිවීමයි. 1841 පමණ වන විට මෙය සාර්ථකව තවත් වැඩි දියුණු
වී ඇති අතර, "නූතන ඡායාරූපකරණයේ පියා" යන විරුදාවලිය යටතේ ද ටැල්බොට් හඳුන්වන්නේ, මෑතක් වන තුරුම ඡායාරූපකරණය සඳහා භාවිතා කරන ඍණ ඵලක වලට
වඩා, ඔහු එම සංකල්පය හඳුන්වාදීම නිසාය.
ඡායාරූප
ශිල්පය සම්බන්ධ මීළඟ වැදගත් සොයා ගැනීම කළ චරිතය වනුයේ "ස්කොච් ආචර්" නම් ඉංග්රීසි ජාතික මූර්ති ඡායාරූප ශිල්පියා ය. ඔහු විසින් 1849 දී පමණ “තෙත් කොලෝඩියන්” ක්රමය නම් ක්රමයක් අත්හදා බලන ලදී. මෙය ටැල්බොට්ගේ කැලොටයිප් ක්රමයේ පැවති කඩදාසි ක්රමයට වඩා තරමක්
ස්ථාවර කර ගැනීමේ පහසුව වැඩිදියුණු කිරීමේ ක්රමයකි. ඇලෙන සුළු ඇලෙන කොලෝඩියන් ද්රාවණයක් භාවිත කරමින් වීදුරු
මතුපිටක ආලෝක සංවේදී රසායන ද්රව්ය ගල්වා මෙය නිර්මාණය කර ඇත. මොහුගේ මෙම
කොලෝඩියන් ක්රමය ඡායාරූප ප්රතිනිෂ්පාදනයට හා
අනාරාවරණ කාලය තරමක් අඩු කිරීමට ද සමත් වී ඇත. එබැවින් ඡායාරූපකරණයේ නියැලී සිටි ශිල්පීන්ට වඩා පහසුවෙන් උසස්
නිර්මාණ බිහි කිරීමට පැතිකඩ විවර වූ බව පැවසේ.
මෙකී
තෙත් තහඩු ක්රමයට විකල්පයක් ලෙස "වියළි පත් ක්රමය" නම් ක්රමයක් 1871 දී ඉංග්රීසි ජාතික වෛද්යවරයෙකු වූ “රිචඩ් ලීච් මැඩොක්ස්" සොයා ගන්නා ලදී.
ඒ ජෙලටීන් වල දියකර ගත් රසායනික ද්රව්ය ආශ්රයෙන්
සාදාගත් ඉමල්ෂන් ද්රාවනයක් වීදුරු තහඩු මත ආලේප කර ගැනීමෙන්ය.
මේ අවධිය වන විට ඡායාරූප ශිල්පය සඳහා යොදාගත් කැමරාව "මයික්රෝවේව් උදුනක්" තරම් විශාල වූ බවත්, එහා මෙහා ගෙන යාමට අපහසු සේම, රඳවා තැබීම සඳහා විශාල ප්රමාණයේ ආධාරක ආදිය අවශ්ය වූ බව පැවසේ. එබැවින් මෙකී දුර්වලතා මඟ හැරීම සඳහාත්, ඡායාරූපය යන සාධකය ශිල්පයක් වශයෙන් එදිනෙදා පුද්ගලයින් අතර ව්යාප්ත කිරීමේ ගෞරවයත් හිමි වනුයේ ඇමරිකානු ජාතික "ජෝර්ජ් ඊස්ට්මන්ට්" හට ය. ඔහු කැමරාව කුඩා උපකරණයක් බවට පත් කිරීම සඳහා විවිධ පර්යේෂණ සිදු කර ඇත. වසර තුනක පමණ පර්යේෂණ වලින් පසුව ඔහු 1880 දී පමණ මහා පරිමාණයෙන් වියළි තහඩු වෙළෙඳපොළ ඉලක්ක කරගෙන නිර්මාණය කිරීමට සමත්වී ඇත්තේ, පේටන් බලපත්රය ද සහිතව ය. කෙසේ වුවත් ඊස්ට්මන්ට් මෙම අත්හදා බැලීම් වලට පැමිණීමටත් පූර්වයේ පටන් ම අත්විඳි ගැටලුවක් වූයේ, කැමරාව ප්රමාණයෙන් හා බරින් වැඩි වීම ය. එය මඟ හැරීම පිණිස ඔහු දිගින් දිගටම අරමුණු කොට ගෙන පර්යේෂණ සිදුකර ඇත.
19වන සියවසේ මුල් භාගයේ භාවිත වූ ප්රමාණයෙන් විශාල චිත්රාගාර කැමරාව. |
එහි ප්රතිඵලයක් වශයෙන් ඔහු 1883- 1885 පමණ කාලය වන විට වෙළඳපලේ ඇති සෑම ප්ලේට් කැමරාවකට ම සංවේදී ඵළක වෙනුවට ආදේශ කළ හැකි "ෆිල්ම් රෝල්" ලෙස හැඳින්වෙන කඩදාසිමය සංවේදක රෝල් නිෂ්පාදනය සම්බන්ධයෙන් පරීක්ෂණ සිදු කර ඇත. 1888 දී පමණ ඔහු "කොඩැක්" (Kodak) වෙළඳ නාමය යටතේ "කොඩැක් පෙට්ටි කැමරාව" ලෙස නම් කරන ලද, පහසුවෙන් අතෙහි රඳවා ගෙන කටයුතු කළ හැකි, සේම එහාමෙහා ගෙනයා හැකි කැමරාවක් ද, ඡායාරූප 100ක් පමණ ලබාගත හැකි පටල පටියක් ද නිපදවා වෙළඳපොළට නිකුත් කර ඇත්තේ, ඇමෙරිකානු ඩොලර් 25 කට ය. එහි ප්රවර්ධන පාඨයක් ලෙස යොදා ඇත්තේ "ඔබ බොත්තම තද කරන්න, ඉතිරිය අප කරන්නම්" (You Press The Button, We Do The Rest) ලෙස යි. මේ යටතේ විශේෂිත වෘත්තීය පුහුණුවකින් තොරව ඕනෑම අයෙකුට ඡායාරූප ලබා ගැනීමට හැකි වූ නමුත්, කැමරාව තුළ පටල පටිය තිබියදී ම එය කොඩැක් රසායනාගාරයට ලබාදී පටල පටිය පිරිසැකසුම් කර ඡායාරූප මුද්රණය කරගත හැකි විය. ඒ සඳහා ඇමෙරිකානු ඩොලර් 10ක් පමණ වැය විය. මෙකී දුර්වලතාව ද මඟහරිමින් තවදුරටත් ක්රියාවලිය සුහුරු කරමින් වඩා නම්යශීලී සෙලෝලයිඩ් පටල පටියක් හඳුන්වා දී, ඕනෑම අඳුරු කාමරයක් යටතේ පිරිසැකසුම් කර හැකි අතර, විශේෂිත රසායනාගාරයකට යැවීමේ අවශ්යතාවය නොමැති වන තත්වයට ඡායාරූප ශිල්පය දියුණු කර ඇත. පසුකාලීනව මෙකී සෙලියුලොයිඩ් පටලයේ පැවැති ගිනිගන්නා සුළු බව මඟ හැර සෙලියුලෝස් ඇසිටේට් හරහා පටල පටිය නිපදවා ඇති අතර, නූතන ඩිජිටල් ආගමනයට පෙර මෑතක් වන තුරුම පැවති පටල පටි සදහා භාවිත වූයේ ද මෙකී සිද්ධාන්තය යි.
ක්රි.ව. 1888 පමණ ජොර්ජ් ඊස්ට්මන්ට් විසින් හඳුන්වා දුන් පෙට්ටි කැමරාව. |
SLR කැමරාව. |
කැමරාව සඳහා භාවිත වූ පටල පටි. |
නූතනයේ භාවිත වන නවීන Mirror less කැමරාවක්. |
දියුණු මට්ටමේ නූතන DSLR කැමරාවක්. |
30 comments:
👍
සුපිරි 👍👍👍
එල කිරි👍👍
එල කිරි සුපිරි කිරි👍👍
එලකිරි👍
නියමයී...
godaak hoda blogger ekak malli...❤
සින්හලෙන් type කරලා තියෙන එකනම් ගොඩාක්ම වටිනවා. ✍️
සුපිරි 👍
හොදට වඩේ කරල තියනවා
👍👍
ඔහොම තමා ඉන්න ඔනි හොදට වැඩෙ කරල තියනවා
සිංහලෙන් විස්තරෙ දාලා තියෙන එක ලොකු දෙයක්, කතාන්දරයක් වාගේ සරලව තියෙන නිසා post එක ඉවර වෙනකම් එක දිගට කියෙව්වා. නියමයි.
සුපිරි 👍👍👍
නියමයි මචන් 👍👍අද තමයි මේවගෙ විස්තරයක් දැනගත්තෙ
ගොඩක් වටිනවා 🙏
👍👍👍👍
කියලා වැඩක් නැ සුපිරියක් තමා👍👍👍
Niyamai me visthare mage uwamanawakata hoya hoya hitiye
නියමයි මල්ලී.... 💪👍
වැදගත්
කතාන්දරයක් !
Maru eka❤️😍
superb
❤
👍godak wedagath photo gahuwata eke ithihase danagaththe meken
😍
Wow excelent 😍
💝🎀
📽️📸
Good job👍👍
❤️❤️❤️❤️
Post a Comment